Ook dit jaar heeft harmonie Wilhelmina weer meegedaan aan de Burgerbegroting van de gemeente Maastricht. Een subsidieprogramma waarbij de burgers mogen bepalen welke subsidies worden toegekend. De harmonie had een aanvraag ingediend van EUR 14.900 voor de verbetering van de akoestiek in onze harmoniezaal. Met dit geld kunnen we extra akoestische panelen gaan aanbrengen en een aantal akoestische panelen gaan vervangen.

Er mocht in 2 rondes gestemd worden: digitaal stemmen en fysiek stemmen, waarbij de digitale stemmen voor 40% meetelden en de fysieke stemmen voor 60%. De fysieke stemronde vond plaats op zaterdagochtend 31 januari in het Theater aan het Vrijthof. 20 verschillende verenigingen presenteerden daar hun projecten aan het publiek. Het publiek bestond vooral uit de achterban van verschillende verenigingen. Ook voor ons kwamen 46 mensen speciaal naar het theater om te stemmen, waarvoor onze dank! We moesten nog even wachten voor de uitslag: die volgde op maandagavond 2 februari in het stadhuis. Het was best spannend, want er was meer subsidie aangevraagd dan het beschikbare budget. Gelukkig hadden we genoeg digitale en fysieke stemmen (respectievelijk 436 en 46) verzameld en zaten we bij de gelukkigen die de subsidie toegekend hebben gekregen!

Het ‘echte’ werk moet nog beginnen. We kunnen nu starten met het bestellen van de akoestische panelen en gaan dan met een aantal vrijwilligers aan de slag om deze te gaan bevestigen.

Op 16 januari vond het jaarlijkse afsluitende concert plaats van het Plezier In Muziek Maken (PIMM) projectorkest. Na tien weken lang enthousiast samen repeteren, en zonder enige voorafgaande ervaring of kennis van muziek, wisten deze vijf kinderen zich te ontwikkelen tot echte uitvoerende muzikanten.

De avond stond volledig in het teken van het opleidingstraject richting het grote orkest. Aansluitend lieten ook het Opmaatorkest en het Opleidingsorkest van zich horen, zodat het publiek én de PIMM-leden een mooi beeld kregen van het mogelijke vervolgtraject wanneer zij besluiten door te gaan met muziek maken.

De repetities en het afsluitende concert hebben duidelijk indruk gemaakt: alle vijf de deelnemers hebben zich inmiddels aangemeld voor proeflessen! We hopen hen dan ook binnenkort officieel te mogen verwelkomen als leden van de vereniging.

In december hebben we met veel plezier twee dagen mogen werken tijdens de kerstconcerten van André Rieu in het MECC. Daar hebben we de bezoekers voorzien van pizza’s, hotdogs, hamburgers en heel veel friet. Wie voor het eerst de hal binnenkomt waar alle kraampjes, de ijsbaan en het kasteel staan, weet niet wat hij ziet – een indrukwekkend spektakel!

We willen alle vrijwilligers die dit jaar bij één of meerdere evenementen hebben geholpen ontzettend bedanken. Dankzij hun inzet was het opnieuw een groot succes!

Op vrijdagavond 19 december was onze sfeervol aangeklede harmoniezaal onderdeel van de Wolderse Kribkestocht. Het opleidingsorkest, fluitensemble en klarinetensemble zorgden voor warme, muzikale klanken. Veel mensen waren op de been en kwamen bij ons langs om zich op te warmen of te genieten van de versgebakken pannenkoekjes.

Ook in de rest van Wolder viel er volop iets te beleven, naast de vele kribkes die bewonderd konden worden. Op verschillende plekken en binnenplaatsen werd muziek gemaakt, waaronder zang, pianomuziek en optreden van het jeugdorkest van de Greune. Daarnaast trok de Kerstman door de Wolderse straten en zorgde een doedelzakband voor een extra feestelijke sfeer.

Het was een magische avond vol muziek, gezelligheid en warme ontmoetingen die nog lang zal bijblijven.

🔹 Jubilaris Dewi Hesemans is 12,5 jaar lid van De Blouwe! 🔹

Dewi is bijna als vanzelfsprekend bij onze harmonie gekomen. Haar ouders Gerrie en Natasja zijn namelijk ook beiden bij onze harmonie lid. Dewi kwam al heel jong altijd met haar ouders mee en daardoor sprak het eigenlijk vanzelf dat ze zelf ook bij de harmonie zou komen zodra ze daarvoor de leeftijd had bereikt dat ze mocht beginnen. Dewi speelt binnen ons orkest heel verdienstelijk op de trompet.
Momenteel is Dewi bezig met haar tweede jaar aan de Pabo en werkt ze daarnaast bij de Durlinger in het centrum van Maastricht.
Vrije tijd wordt gevuld met harmonie. Zo is ze bij de activiteiten commissie en doet ze nu ook ondersteunende taken bij de jeugd commissie. Ook voor de scouting worden er af en toe activiteiten door haar georganiseerd. Verder helpt ze nog als vrijwilliger bij de verschillende activiteiten van de harmonie en scouting. De rest van haar vrije tijd gaat ze graag met haar vriend uiteten of de stad in met vriendinnen.

🔹️ Dewi, van harte gefeliciteerd! 🔹

🔹 Jubilaris Sandra Bastiaens is 25 jaar lid van De Blouwe! 🔹

Sandra is lid geweest van onze harmonie van 1980 tot 1988 en weer opnieuw lid geworden vanaf 2007.
De moeder van Sandra is altijd betrokken geweest bij de Blouwe omdat haar vader (bompa van Sandra) voorzitter van de harmonie is geweest. Het hele gezin ging vroeger dus altijd mee naar optredens en uitstapjes van de harmonie. Haar broer, Roger, was toen lid bij de drumband. Sandra en Petra wilden eigenlijk ook wel bij de harmonie als majorette. Het was een leuke tijd met een gezellig groep. Uiteindelijk is Sandra zelfs nog miss-majorette geworden. In die tijd heeft ze Theo leren kennen. Aangezien je niet tot op oude leeftijd majorette kunt blijven is ze in 1988 gestopt.
Toen Luc en Susan, de kinderen van Sandra en Theo, in 2006 lid werden van de harmonie en uiteindelijk een instrument gingen kiezen, begon het bij Sandra ook weer te kriebelen. Hoe leuk is het om samen met je hele gezin bij een vereniging te zijn. Ze heeft toen voor de trompet gekozen en dat speelt ze nu nog altijd.
Daarnaast staat Sandra elke vrijdagavond achter de bar na de repetitie van het Harmonieorkest en ook regelmatig wanneer er activiteiten in het café of zaal worden georganiseerd èn regelt zij de vrijwilligers voor de verschillende activiteiten waar we als harmonie geld voor ontvangen.

🔹️ Sandra, van harte gefeliciteerd! 🔹

🔹Jubilaris Vivian Kluts is 25 jaar lid van De Blouwe!🔹

25 Jaar geleden maakte Vivian de overstap van de Koninklijke Harmonie van Maastricht 1825 naar de Blouw van Wolder. Dat had zijn reden. Vivian was de vriendin van Denny. Inmiddels is ze met hem getrouwd en is hun zoon Noud ook begonnen als muzikant bij onze vereniging. Destijds zag ze onmiddellijk in dat iemand die Blouwer dan Blouw is uit Wolder weg te krijgen onbegonnen werk was en dus kwam zij in Wolder de dwarsfluit-groep versterken. Zij is een gemotiveerde muzikante en een bijzonder gewaardeerd lid.
Zij is spontaan, belangstellend voor iedereen en nadrukkelijk betrokken bij het reilen en zeilen van de harmonie. Als ze een keer een repetitie moet missen is er echt iets bijzonders aan de hand.
Naast haar bijdrage aan het harmonieorkest als spelend lid zet zij ook haar talenten in voor de Supportersvereniging van onze harmonie. Zij is penningmeester en als ondersteunend lid van de Raad van XI van CV de Blouwe is zij gedurende de vastelaovendstied heel wat uurtjes druk bezig voor het welslagen van de carnavalsactiviteiten.
Vivian is afgestudeerd als binnenhuisarchitecte, maar heeft uiteindelijk toch een heel andere richting kozen. Zij heeft daarnaast nog HEAO accountancy gedaan en werkt nu als controller bij de Hogeschool Zuyd in Heerlen.
Sinds 2005 wonen Vivian met haar gezin in Geulle. Ze gaan graag op vakantie met de caravan naar de bergen. Oostenrijk, Noord-Italië en Zwitserland zijn hun favoriete bestemmingen. Daar wandelen en fietsen ze veel. Zo’n wandeling of fietstocht wordt afgesloten door Vivian met een rose biertje of een kriekje.
Na de wekelijkse repetitie blijft ze graag even nakletsen met anderen leden van de Harmonie, want ook dat draagt bij aan de sociale band binnen de harmonie.

🔹️ Vivian, van harte gefeliciteerd! 🔹

🔹 Jubilaris Ruud Maes is 40 jaar Bondslid. 🔹

Ruud is 40 jaar bondslid en meer dan 25% van die tijd lid van de Blouwe. Hij is bij onze harmonie in augustus 2013 begonnen. Ruud is zijn muzikale carrière begonnen bij de koninklijke Harmonie van Maastricht en speelt ook nog altijd bij diverse gelegenheden mee met andere orkestjes en zaate hermeniekes.
Ruud is een zeer trouw lid binnen onze vereniging en geniet zeker van elke afterparty die we hebben bij repetities en concerten. Ruud werkt als zelfstandig aannemer en heeft inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikt maar denkt er nog niet aan om te stoppen en heeft voor het komende anderhalf jaar nog een volle agenda. Ruud vertoeft na zijn werk bij goed weer gaarne op zijn jacht en gaat graag op meerdere skivakanties per jaar om zo nog lekker actief te zijn. Ruud is getrouwd met Karin en hun dochter Kiki is ook lid geweest van onze vereniging.

🔹️ Ruud, van harte gefeliciteerd! 🔹

Op 15 november gaven zeven enthousiaste kinderen van het PiMM! orkest (Plezier in Muziek Maken), in de leeftijd van 7 tot 11 jaar, hun afsluitende optreden. Zonder enige muzikale voorkennis zijn ze begonnen…