Op weg naar… het bondsconcours #3

Het harmonieorkest van Harmonie Wilhelmina Wolder is volop bezig met de voorbereiding van het concertconcours, beter bekend als het bondsconcours. Nog maar 1 week tot 5 november waar het orkest plaatsneemt op het podium van het vernieuwde theater de Oranjerie in Roermond.
We spreken Daniek Hesemans, saxofonist, over haar tijd in het orkest

“Muziek maken is zo leuk omdat je altijd opnieuw dingen kunt blijven leren.”

Saxofoniste Daniek Hesemans

Muziek is jou met de paplepel ingegoten met beide ouders bij de drumband en zus op trompet. Hoe vanzelfsprekend was het voor jou om ook muziek te gaan maken?
Voor mij was het heel vanzelfsprekend. Ik ben vanaf jongs af aan vaak met mijn ouders meegegaan naar concerten van de harmonie en toen mijn zus begon met blokfluitlessen was het normaal dat ik het jaar erna ook zou beginnen.

Je bent een van de jeugdigen op de altsax, waarom heb je voor dit instrument gekozen?
Ik heb voor de altsax gekozen omdat ik het een mooi en groot instrument vond. Als we met het hele gezin bij een concert van de harmonie gingen kijken was ik van jongs af aan al geïnteresseerd in de saxofoons. Mijn keuze is ook makkelijker gemaakt door mijn oudere zus, ik mocht absoluut geen trompet kiezen want dat had zij al gekozen.

Op weg naar 5 november; hoe gaan de voorbereidingen volgens jou?
Voor mij gaan de voorbereidingen goed. Soms merk ik dat het door de extra repetities een beetje druk wordt. Maar doordat het einde zo dichtbij komt krijg ik wel een extra motivatie boost om toch een beetje extra m’n best te doen.

Welk concourswerk spreekt jou het meest aan en waarom?
Danza Sinfonica spreekt mij het meeste aan omdat er zoveel verschillende tempo’s en ritmes inzitten waardoor het stuk, ook voor een langere periode, interessant blijft om te spelen. Er zijn altijd wel stukjes in te vinden die nog beter kunnen en waar ik nog een verbetering in kan proberen te maken.

Wat houdt voor jou ‘samen Wilhelmina zijn’ in?
Voor mij houdt het in dat je gezellige groep mensen om je heen kunt hebben waarmee je een gezellige tijd kan hebben op bijvoorbeeld een repetitieweekend.

Voor degene die dit leest: waarom is muziek maken zo leuk (wist je trouwens ook dat het héél goed voor je hersenen is?
Muziek maken is zo leuk omdat je altijd opnieuw dingen kunt blijven leren. Er zijn altijd wel nieuwe technieken die interessant zijn en waar je je aandacht in kunt steken om deze onder de knie te krijgen.