5 Mei – Bevrijdingsdag

‘Het Oogenblik’

Harmonie Wilhelmina Wolder viert, net als 75 jaar geleden, muzikaal de vrijheid op de Markt met het volk van Maastricht.

In 2020 is het 75 jaar geleden dat Koningin Wilhelmina op 21 maart 1945 het al bevrijde Maastricht bezocht om de vrijheid te vieren met de Maastrichtenaren, als onderdeel van de Tiendaagse tocht door Zuid-Nederland.

Met een krappe voorbereiding van twee dagen had Harmonie Wilhelmina Wolder de instrumenten opgepoetst en het volkslied ingestudeerd. Op een bomvolle Markt werd Koningin Wilhelmina voor het stadhuis ontvangen door burgemeester Michiels van Kessenich. En voor de eerste keer in vijf jaar klonken de klanken van het Wilhelmus weer in Maastricht door ‘De Blouwe’ van Wolder.

In de pers

Van dit historisch moment is er mooi beeldmateriaal overgebleven, waaronder een foto met de koningin, de burgemeester en het vaandel van Harmonie Wilhelmina erachter. Van het bezoek is ook een indrukwekkende filmregistratie gemaakt, te vinden op de website van Nederlands Instituut van Beeld en Geluid.

In het Limburgsch Dagblad van zaterdag 24 maart 1945 staat het volgende vermeld:

“HET OOGENBLIK”

Om half dien namiddag kwam er deining in het volk. Van verre hoorde men het groeien van juichend geroep, dat snel over de Markt waaide, en allen in den ban van het oogenblik greep. Er kwam een golf van een machtig hoera uit de menigte, duizenden vlaggetjes vlinderden weg en weer en het stoere koper der “Wilhelmina”-harmonie van Wolder mengde zijn klanken met den welkomjubel der massa. Hare Majesteit naderde. Zij naderde achter een dubbele rij geallieerde politiewagens, in een groene auto met de invasion star. Dezelfde die in het wapen van Maastricht staat.”

Dit jaar zou Harmonie Wilhelmina ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding een uniek nachtelijk Bevrijdingsconcert geven van 4 op 5 mei in de Muziekgieterij om bij dit moment stil te staan. Maar zoals alle concerten en bijeenkomsten kan dit helaas niet doorgaan, vanwege de huidige coronacrisis. Om toch invulling te geven aan de wens om voor Maastricht het Wilhelmus ten gehore te brengen op 5 mei, heeft een koperensemble van Harmonie Wilhelmina, net als in de geest van 75 jaar geleden, in 2 dagen tijd thuis het Wilhelmus ingespeeld en dit verwerkt in een video die op 5 mei online is gekomen. Ook het vaandel is opgepoetst om het ‘Oogenblik’ van toen te doen herbeleven voor het stadhuis met een nieuwe foto (© FOCUSS22). Alleen zal dit nu online en op afstand zijn, voor en met alle Maastrichtenaren. Zodat wij ook thuis, apart maar toch samen, het Wilhelmus kunnen meezingen en de vrijheid kunnen vieren.

Harmonie Wilhelmina Wolder – 5 mei 2020

Wilhelmina viert 75 jaar bevrijding op de Markt in Maastricht